Villanyos

Villanyos

Hurkoljuk (vagy ne) újra Pesterzsébetet, 1.

2022. szeptember 05. - közlekedés magyarországon

Szerintem nincs olyan azok között, akik ismerik a budapesti villamoshálózatot, aki ne hallott volna már a pesterzsébeti vonalakról. Ez az a rész, ahol talán a helyi igényeket legrosszabban kielégítő a hálózat, ahol majdnem a sínpárok lefektetése óta nem történt érdemi fejlesztésnek mondható változás (a 2B elindítását emiatt nem számolom ide), és ahol a villamos jelenleg több problémát okoz, mint kezel. 

Mindezen okok miatt ha lecseng a 2B elindításából származó örömmámor, lassacskán eléggé neki kellene állni a pesterzsébeti nyolcas kis- és nagyhurok átépítésének, -helyezésének, hogy valóban fejlesszük a villamoshálózatot Pesterzsébeten.

Mivel a villamoshálózat eléggé nagy kiterjedésű ezen a területen, ezért 2 részre bontottam a tervet:

  • 1. rész: A mai kishurok nyomvonala, ill. a lakótelep és az esetleges átvezetés Csepelre
  • 2. rész: A mai nagyhurok nyomvonala, esetleges hosszabbítás dél felé

1. A központi rész - a pesterzsébeti lakótelep


Jelenleg a legnagyobb forgalmat generálni képes hely a városrészben a központi lakótelep. Márpedig ez az, amelyet a villamosok szép csendben elkerülnek, és csak a Pacsirtatelep felé (tehát pont a rossz irányban) mennek el a legszélén a Török Flóris utcán. Mivel a lakótelep megépülésekor anno nem épült feltáró vonal pl. a Topánka utcán, ezért részlegesen, vagy teljesen új útvonalak építése szükséges. Ilyen téren viszont rengeteg változat áll rendelkezésre, amelyeket most költség szerint rangsorolva fogok bemutatni.

1.1. "Nullverzió": csak a Török Flóris utca


Amennyiben a legkevesebbet akarjuk elkölteni, de mégis szeretnénk valamit fejleszteni, célszerű a Török Flóris utcai vágányokat - az egy helyet, ahol a villamosok érintik a lakótelepet és forgalmasabb létesítményeket - kétvágányúsítani. Ennek előnye az lenne, hogy a Pacsirtatelepről érkező járatok a Határ út, ill. főként a Belváros felé nem kényszerülnének hatalmas kerülőre a kishurokban, hanem egyenesen, a lakótelep szélét érintve jutnának el a Gubacsi útig és tovább. (Összehasonlításul: egy 2B a Pacsirtatelepről a Gubacsi utat a mai útvonalán 20, míg a Török Flóris utcán közlekedve 13 perc alatt éri el, ami már jelentős időnyereség.)
Hátránya azonban, hogy a járatok továbbra sem érintenék az igazi központot és főtengelyt, tehát sokkal vonzóbb alternatívát nem kínálnának.

Ennek ellenére ezt a megoldást még másik három verziónál is érdemes lenne megépíteni, hiszen az azokban építendő új szakaszok más irányokat fednének le, és a nagyhurkot is érintő villamosjáratoknak ezen a szakaszon kellene járniuk.

Ha ez a verzió megvalósul, akkor a kishurok maradék része (Nagysándor József utca - Jókai Mór utca) teljesen megszüntethető és felszámolható. Pótlásra a 123-as és 123A buszok a Mártírok útja helyett a Kossuth Lajos utca - Jókai Mór utca - Határ út útvonalon közlekednének.

Módosuló vágányszakaszok:
sárga: új második vágány // ellenirányú peronok

A összekeverési lehetőség csökkentése érdekében célszerű lenne a legészakibb megállóhely nevét Török Flóris utcáról Mátyás utcára változtatni, hiszen a legdélebbi megálló neve is megegyezik ezzel.

Vonalmódosulások:
- 2B: mindkét irányban a Török Flóris utcán át közlekedik
- 3: változatlan útvonal
- 51: végállomás híján vagy Pesterzsébet, Pacsirtatelepig, vagy a Határ út M-ig közlekedik, vagy megszűnik, a jelenlegi 51A villamos lesz 51-re átszámozva
- 52: mindkét irányban a Török Flóris utcán át közlekedik

1.2. A közvetlen HÉV-átszállás


Kicsit többet tud a szimpla kétvágányúsításnál az az eset, amikor a Pesterzsébet-Csepel HÉV vágányzatának egy rövid szakaszát újjáélesztve, a régi összekötő vágány helyén a Határ úti pályát meghosszabbítjuk Pesterzsébet felső HÉV-állomásig, ahol az egy kétvágányos fejvégállomásban érne véget. A 3-as villamos jelenlegi hurokvágánya megszűnne, illetve a mai, 51-es villamos vonaláról bekötő vágány mellé lefektetnénk egy második sínpárt. A Gubacsi út / Határ úton és az új végállomáson kívül a Baross utca torkolatánál létesülne egy szélsőperonos új megállóhely, átszállást biztosítva a 23E és 66-os buszokra. Továbbá ebben az esetben is kétvágányúsodna a Török Flóris utcai szakasz, de ez már mellékes.

Ennek a megoldásnak az előnye, hogy a mai H6-os HÉV-hez közvetlen átszállási kapcsolatot ad, így nem kell gyalogolni vagy buszra szállni az úticéljaink könnyebb eléréséhez. Hátránya mindenképp, hogy Pesterzsébet felső H végállomásról a vonal nem vagy csak nagyon nehézkesen folytatható tovább Csepel felé, illetve a villamosok bár már a lakótelep mindkét szélét érintenék, a közepét továbbra sem.
A kishurok a Török Flóris utca kivételével ebben az esetben is megszűnne.

Módosuló vágányszakaszok:
sárga: új második vágány // ellenirányú peron
zöld: teljesen új pálya // megállóhely

Vonalmódosulások:
- 2B: mindkét irányban a Török Flóris utcán közlekedik
- 3: meghosszabbodik Pesterzsébet felső H-ig
- 51: végállomása átkerül Pesterzsébet felső H-höz
- 52: mindkét irányban a Török Flóris utcán át közlekedik

1.3. Vissza a kályhához - a Baross utca


Sokan tudhatják, hogy eredetileg volt a mai lakótelep helyén is villamosközlekedés; a Baross utca - Madách utcán át vezető nyomvonalat a lakótelep építésekor bontották el véglegesen. A most bemutatott verzió ezt élesztené újjá egy kis módosítással: a sínek ugyanis nem a Madách utcán, hanem eggyel feljebb, a Nagysándor József utcán át érnék el a nagyhurok déli irányba vezető vágányait. Visszafele szükséges az Ady Endre útról a Helsinki út felé kanyarodó deltavágány megépítése, illetve egy "ideiglenes" (ki tudja, meddig) végállomás építése Pesterzsébet, Baross utca megállónál a Topánka utca vonalában, hogy az ottani vágányok később átvihetők legyenek Csepelre.
Szintén megépülne ebben az esetben is a második vágány a Török Flóris utcán, hogy a lakótelepet két oldalról teljesen körbe tudják fogni a villamosok, illetve a kishurok maradéka is megszűnne.

A verzió előnye, hogy megteremti a lehetőséget a Csepelre való hosszabbításra, továbbá már egy, a lakótelepen belül haladó útvonalat is érint. Buszhálózati átszervezésre is lehetőséget ad, hiszen a 66-os és 66B buszok Baross utcai kitérője így megszüntethető, továbbá akár a 23E busz itteni ága is kihelyezhető a Helsinki útra.
Hátulütője mindenképpen, hogy a lakótelep főtengelye, a Topánka utca továbbra is kötöttpályás kapcsolat nélkül marad, továbbá a Baross utcán szinte sehol nincsen hely arra, hogy a villamost külön pályán vezessük el az autóktól.

Módosuló vágányszakaszok

Vonalmódosulások:
- 2B: az új, Baross utca - Nagysándor József utca szakaszon közlekedik
- 3: meghosszabbodik Pesterzsébet, Baross utca végállomásig
- 51: meghosszabbodik Pesterzsébet, Pacsirtatelep végállomásig, a Török Flóris utcán át
- 52: mindkét irányban a Török Flóris utcán át közlekedik

1.4. Az olcsó, de szinte teljes - Topánka utca


Eddig az összes leírt hálózatfejlesztés kihagyta a lakótelep jelenlegi kelet-nyugati főútvonalát, a Topánka utcát. Pedig ez az az út, amely Pesterzsébeten jelenleg leginkább alkalmas villamosközlekedésre, és amely a legtöbb fontos létesítményt tudja érinteni. Legnagyobb előnye azonban az, hogy többé-kevésbé megvan a hely a villamosnak a közepén lévő zöldsáv létezése miatt, amelyet ugyan el kellene tüntetni, de cserébe füvesített vágányokat tudnánk lefektetni, az úttól elválasztva.

Jelen esetben a kétvágányúsított Török Flóris utcai szakaszból a János térnél kanyarodna ki az új kétvágányú villamospálya jobbra a Topánka utcára, és azon haladna végig, egészen Pesterzsébet, Baross utcáig, ahol a végállomás lenne. Így szintén fent állna a lehetőség egy csepeli hosszabbításra, továbbá a villamos egy megállóban lévő átszállást tud biztosítani tonnányi buszjáratra Pesterzsébet, városközpontnál, és teljes értékű kelet-nyugati irányban is lefedné a lakótelepet. Meglepően kevés hátránya is van: csupán annyi, hogy az észak-déli járatok az igazi központot továbbra is elkerülik, továbbá nem lehet átszervezni, kiváltani buszjáratokat.

Módosuló vágányszakaszok

Vonalmódosulások:
- 2B: mindkét irányban a Török Flóris utcán át közlekedik
- 3: meghosszabbodik Pesterzsébet, Baross utca végállomásig
- 51: végállomása Pesterzsébet, Baross utcához kerül
- 52: mindkét irányban a Török Flóris utcán át közlekedik

1.5. A Lajtha László utca - mindent bele


Ez pedig a fullos változat, amit már én is régóta kigondoltam, tervezgettem, sőt a 2B-s posztomban kissé megcsonkítva be is mutattam. A lényege az, hogy a villamosfőtengely a Lajtha László utca vonalán haladna, amely egy kis forgalmú, ámbár nagyon széles utca, így könnyen lehet helyet hasítani a villamospályának. Csupán a sportcentrum egyik pályáját kell elbontani, ill. a Penny Market parkolóját csökkenteni. Az újdonság jelen esetben az lenne, hogy a villamospálya Pesterzsébet, városközpontnál nem érne véget, hanem a Topánka utcán áthaladva elérné a Vörösmarty utcát és a nagyhurok Pacsirtatelep felé tartó vágányát. Visszafelé a sínpár az Ady Endre út után a Kalmár Ilona sétányon át érné el a Topánka utcai kereszteződést.
Még megépülne egy egyvágányos szárnyvonal Pesterzsébet, Baross utcáig, ott szintén egy kétvágányos végállomással, hogy később Csepel felé lehessen hosszabbítani. Jelen esetben a Török Flóris utcai szakasz is felhagyható, hiszen a Lajtha László utca nincsen túl messze, ott pedig közlekedne villamos.

Ennek a verziónak szinte csak előnye van. Közvetlenül a lakótelep súlypontján haladnak el a villamosok, érintenek minden fontos létesítményt, teljes észak-déli és vállalható kelet-nyugati kapcsolatot adnak a központ érintésével, és hosszútávon vonzók lehetnek az utasok számára annyira, hogy buszközlekedési átszervezést is végrehajtsunk.

Módosuló vágányszakaszok

Vonalmódosulások:
- 2B: az új Lajtha László utcai szakaszon közlekedik
- 3: meghosszabbodik Pesterzsébet, Baross utcáig
- 51: végállomása Pesterzsébet, Baross utcához kerül
- 52: az új Lajtha László utcai szakaszon közlekedik


Ti melyikre szavaznátok az 5 közül?

 

 A posztot a hosszúsága miatt ezen a ponton félbevágom, a nagyhurokkal és a déli hosszabbításokkal egy következő részben fogok foglalkozni. Ezt a részt itt érhetitek el.

 Ha tetszett, amit írtam, lájkolj és kövesd be a blogot nyugodtan.

A bejegyzés trackback címe:

https://villanos.blog.hu/api/trackback/id/tr5917917799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása