Villanyos

Villanyos

A 2B-ről

2022. augusztus 13. - közlekedés magyarországon

2022. augusztus 13-án számos közlekedési változás lépett életbe Budapesten. Többek között végleg megszűnt a 103-as autóbusz, a 213-as járat ezentúl az Etele úton közlekedik a Kondorosi út helyett, de talán a legfontosabb, hogy hosszú idő után jelentős változás lépett életbe a múltban ragadt pesterzsébeti villamoshálózaton.

Ez pedig nem más, mint az új 2B járat, amely a Jászai Mari tértől indulva a 2-es villamos vonalán, majd a Haller utca / Soroksári út csomópontban lévő új deltavágányt és a Haller utca / Mester utca megállóban eddig is meglévő vágánykapcsolatot felhasználva éri el az 51-es villamos vonalát és a pesterzsébeti kishurkot, hogy végül a nagyhurkot is bejárva végállomásozzon Pacsirtatelepen az 52-es járattal.

A 2B villamos útvonala.

Az új villamosvonal térképe (forrás: bkk.hu)

Bár alapvetően kétségkívül örvendetes és hatalmas előrelépés, hogy megéltük egy közvetlen Belváros - Pesterzsébet villamosvonal elindítását, fontosnak tartom leszögezni, hogy a 2B ilyen formában sajnos nem lesz annyira vonzó alternatíva az autóbuszoknak, mint azt a BKK szeretné. Ennek több oka is van:

  • Lassúság: Menetidőben Pesterzsébet és a Nagykörút között a villamos nem lehet ellenfele a 23E autóbusznak a Gubacsi úti pálya nem túl szívderítő állapota, továbbá a rengeteg felesleges, 1-1 utasért történő semmi közepén megállás miatt. (Példának okáért: a Boráros tér és a János tér közötti távot a 23E tizenkettő, míg a 2B huszonegy perc alatt abszolválja, ami közel másfélszer annyi menetidő.)
  • Járatsűrűség: Csúcsidőszakokban a 23E busz 5-7, míg a nem gyorsjárat 23-as és 223M járatok 10 percenként közlekednek, együttesen óránként közel 32 indulást biztosítva Pesterzsébetről a Boráros térig, ahonnan gyors az átszállás a szintén sűrűn közlekedő és a Duna-korzót felfűző 2-es és 2M járatokra. Ehhez képest a 2B járat csúcsidőben 15 percenként közlekedik, az ezentúl csak ekkor járó 51-essel együtt óránként 8 indulást tud biztosítani. Ez nem elég.
  • Előnytelen útvonal: A 2B Pesterzsébeten minden útvonalat felfűző városnéző hurokjáratként közlekedik, a Belváros felé elkerüli a sűrűn lakott területeket, továbbá hatalmas kitérőkkel éri csak el a Hungária körút vonalát, és nem érinti Pesterzsébet igazi központját.
  • Járműkiadás: Sajnos egy magaspadlós, csikorgó KCSV7 nem lesz túl csábító választás az átlag utasnak a mindig alacsonypadlós és - elviekben - klímás 23-as, 23E és 223M járatokkal szemben.

 

Fontosnak tartom leszögezni, hogy sokak véleményével ellenében nekem nincsen problémám azzal, hogy a 2B a Mester és Haller utcákon át éri el a 2-es villamost, és nem a rövidebb, Kvassay Jenő úti átkötés épült meg. A Soroksári úti szakasz összes átszállási kapcsolata meg van adva máshol a H6-os HÉV kivételével, a Mester utcában több a lakóövezet, továbbá a villamos érinti a Lurdy Házat is, ami egy eléggé jelentős bevásárlóközpont.
Nem mellesleg így az 1-es villamosra is kényelmesebb az átszállás, mint a lépcsőzés a Közvágóhídnál.

Most, hogy felsoroltam minden általam vélt negatívumot a 2B-vel kapcsolatban, itt az ideje, hogy leírjam, hogy mivel lehetne rajtuk javítani. A terveket, lehetőségeket három csoportba soroltam, attól függően, hogy mekkora mértékű átépítés, beruházás szükséges hozzájuk:
- Kismértékű fejlesztések: itt nem kell építeni semmit, pl.: útvonalrövidítés, -hosszabbítás, menetrendi átszervezés
Közepes fejlesztések: kisebb beruházás szükséges, pl.: vágánykapcsolat beépítése, 1-1 rövidebb szakasz felújítása, kétvágányúsítása
Nagymértékű fejlesztések: nagyobb átépítés szükséges, pl.: hosszabb szakaszon pályafelújítás, nyomvonal-korrekció, infrastruktúra felújítása.

 

1. Kismértékű fejlesztések


A 2B jelenlegi útvonalában délen bejárja a pesterzsébeti nagyhurkot is, ami több mint felesleges. Ezt a szakaszt az eddig itt közlekedő 52-es villamos bőven kiszolgálta egymagában, és még így sem volt annyira kihasznált. Ezzel szemben a pesterzsébeti lakótelepről a belvárosba utazóknak a nagyhurok bejárása de facto öngyilkosság, hiszen akkora időveszteséggel jár, hogy gyorsabb kigyalogolni a Gubacsi útig és onnan utazni 2B-vel. Emiatt fontosnak tartanám, hogy a 2B csak a kishurkot járja be, hiszen így sokkal kevesebb időt kell elfecsérelni olyan szakaszokra, ahova a villamos jelenlegi szerepével nem való. A "végállomás" így átkerülne a Nagysándor József utcához.

A Gubacsi úton a villamost mindenképpen gyorsabbá kell tenni, amely legegyszerűbben a zéró forgalmú megállóhelyek beszántásával érhető el. A 7 db megállóhelyből mindösszesen kettőt hagynék meg; a Koppány utcát, mivel az egy bevásárlóközpont mellett található, és az 51A leendő végállomása lehet (erről később bővebben), illetve az Illatos utat, hiszen itt a 2B átszállást biztosít az 54-es és 55-ös buszokra. Minden más mehet a levesbe a Mester utca / Könyes Kálmán körút és a Gubacsi út / Határ út között.

Továbbá értelmetlennek tartom az 52-es 20 perces követésre ritkítását, hiszen ennek a járatnak a fő célja az, hogy a pesterzsébeti villamoshálózatnak közvetlen és gyors átszállási kapcsolatot biztosítson az M3-as metró(-pótló)-ra, illetve az Határ úti csomópontot érintő buszokra, villamosokra. Ha a 2B csak a pesterzsébeti kishurkot járja be, a nagyhurokban továbbra is szükség lesz az eredeti menetrenddel közlekedő 52-esre.

Az 51-es járat átszervezése számomra megérthető és nem változtatnék rajta; az 51-es villamos csak csúcsidőben közlekedne, ezenkívül az 51A járna Ferencváros vasútállomás és a Mester utca / Ferenc körút között.

A sokak által kritizált járatszámozást (2B ~ 28) én nem bántanám, szerintem mivel a 28-as és a 2B a város két külön pontján jár és nem érintik egymást, az összetévesztési lehetőség eléggé kicsi.


2. Közepes fejlesztések


Az 51A járat jelenleg Ferencváros vasútállomásnál körülbelül a semmi közepén végállomásozik, jobb helyen lévő alkalmas tartózkodó híján. Azonban a 2B vonalán 1 megállónyira található a Koppány utca és az ottani Tesco, amely extra bevásárlóforgalmat tudna generálni az 51A-nak. A tartózkodó itt viszonylag egyszerűen megépíthető, és a Hungária körúti szakasz felhagyásával nem sérülnek komolyabban az átszállási kapcsolatok sem.

Az 51A új tartózkodója: csupán az úttest kissé kijjebb tolására van szükség, de ez könnyen megvalósítható (saját munka)

A Mester utca / Ferenc körútig közlekedő 51-es útvonalát mindenképpen úgy kellene módosítani, hogy az elérje a Boráros teret. Ugyanis az 51-es nem azért nem kihasznált annyira, mert nem éri el a Belvárost, hanem azért, mert nem éri el a 2-es villamost, amelyre közös peronos átszállást tudna biztosítani, hogy utána az utasok tovább tudjanak utazni. Ennek érdekében a Boráros téren a régi 2A viszonylat tartózkodóját át kell építeni úgy, hogy azt a dél felől érkező villamosok is használni tudják. Amint ez kész, az 51-es járat a Boráros térig közlekedne. A Mester utca belső szakaszát az 51A villamos szolgálná ki, amely egész nap 15 percenként közlekedne. Az ehhez szükséges 2 db TW6000-est könnyen el lehet szedni más nem túl forgalmas vonalakról (pl. a 24-est megint ritkították, onnan jöhet ide kocsi). 

Továbbá a 2B augusztus 13-i elindulásával a BKK a 2M járatot is sűrítette. Hogyha a 2B kisebb változtatásokkal, de beválik, akkor véleményem szerint az erre a sűrítésre felhasznált kocsikat át kellene vezényelni a 2B vonalára, hogy ugyan magaspadlós villamosokkal, de még minőségibb szolgáltatást lehessen nyújtani.

 

3. Nagymértékű fejlesztések

 

Ez már inkább a pesterzsébeti villamoshálózat újragondolása, mintsem a 2B fejlesztése lesz, de mivel a kettő egyenesen következik egymásból, ezért nem hagyom ki. 

Ha a villamost tényleg igazán versenyképessé akarjuk tenni a buszokkal szemben, akkor a vágányokat oda kell helyezni, ahol tényleg kellenek forgalomra. Ez pedig a pesterzsébeti lakótelep és annak középpontja. Ide első körben egy kétvágányú pálya szükséges, amely a Gubacsi út környékétől egészen Pesterzsébet, városközpontig ér, ahol egy nagy kapacitású, átalakítható fejvégállomásban végződik. (Azért átalakítható, mert egy esetleges csepeli hosszabbításnál kell 2 átmenő fővágány, de ez már másik történet.) 

Ezt a kétvágányos szakaszt én a Lajtha László utcán gondoltam megcsinálni, mivel a 3 utca közül (Török Flóris, Lajtha László, Baross) ez az, ami hosszú távon a leginkább kifizetődő lenne. A Lajtha László utca a forgalmához képest nagyon széles, így kisebb forgalomcsillapítással és útszűkítéssel kialakítható a külön vezetett kétvágányos villamospálya, akár füvesítve is. A János utca kereszteződése után már csak 2 db sportpályát kell megszüntetni, illetve a Penny Market parkolóját ugyan jelentősen csökkenteni, de ez kipótolható a környéken. A parkoló helyére pedig egy háromvágányos villamosvégállomás kerülne, amelyből a 2 északi szélsőperonnal, míg a legdélebbi a középsővel közösen középperonnal rendelkezne. (Hasonló kialakítás, mint a mai Közvágóhíd villamosvégállomáson.) Egy csepeli továbbvitelnél a 2 északi vágány funkcionálna tovább átmenő fővágányként, míg a déli betétvégállomás lenne.

A végállomás leegyszerűsített elhelyezkedése a parkoló helyén (saját munka)

Az újonnan megépülő szakaszon 3 megálló épülne. A Gubacsi út / Határ út megállóhelyek átépülnének az új elágazásban, deltavágánynak az 51-es villamos mai nyomvonalát hagynánk meg. A szakasz közepén épülne egy új megállóhely János utca névvel, ahonnan könnyen elérhető lenne a Hajós Alfréd általános iskola, egészségügyi és oktatási intézmények, és nem utolsó sorban a lakóházak. Ezután pedig már csak Pesterzsébet, városközpont, végállomás következne. 

Erre az új vonalra minden odatérő vonalat rávezetnénk, ezért 3 vágányos a végállomás. A legdélibb kitérővágányt az 51-es és 52-es járatok használnák, míg a középső kettőn a 2B és a 3-as osztozna. Az 52-es villamost ebben az esetben (ismét) lehetne ritkítani, hiszen útvonala így alig különbözne már a 3-asétól. 

És hogy mi várna a vonal nélkül maradt kis- és nagyhurokra? Megszüntetés.

Igen, most ellentmondásosnak tűnhet, hogy egy villamosfejlesztés közepén egy jókora hosszúságú vonalrészt megszüntetünk. De az igazság az, hogy sem a kis-, sem a nagyhurok nem termeli ki azt az utasmennyiséget, amelynél villamosra lenne szükség, míg a lakótelep ezt bőven megteszi. A családi házak között kanyargó hurokban pedig a villamosok szinte mindig az úttesten mennek, ezáltal sokkal zavarérzékenyebbek, mint külön pályán vezetett társaik. A buszhálózat megfelelő mértékű átszervezésével az 51-es és 52-es megszűnő szakaszai kiválóan pótolhatóak:

  • A 35-ös busz mindkét irányban a Török Flóris utcán közlekedtetésével pótolható a nagyhurok egyik ága
  • A másik ágról mindössze 4-5 perc séta a Baross utca és a 36-os buszjárat
  • A 66-os és 66B (akár még a 148-as is) buszok Mártírok útja helyett a Jókai Mór utcán át történő közlekedtetésével pótolható a kishurok egyik ága
  • A 223M busz a Baross utcán át közlekedne, így megszüntethető a 66-os és 66B buszok időölő kitérője

Ezekkel a változtatásokkal gyakorlatilag a kis- és nagyhurkot is kiváltottuk sűrűn közlekedő, alacsonypadlós autóbuszokkal.

A pesterzsébeti változtatásokon kívül van még egy létfontosságú probléma, aminek a megoldása elengedhetetlen a 2B hosszú távon is sűrű közlekedtetéséhez. Ez pedig a Lánchíd aluljárója és a Vigadó téri viadukt-szakasz. Itt a mai napig csak Ganz ICS és KCSV7 típusú villamosok járhatnak, mivel más típusnak ez túl keskeny lenne. Égetően szükséges lenne a Széchenyi István és a Március 15. terek között egy átfogó pályafelújításra és szélesítésre, hogy más típusok (jelen esetben a TW6000 főképp, de igazából mindegyik) el tudjon itt férni. Amint ez megvalósul, az 51-es villamos megszűnhet, az 51A átszámoható az alap 51-esre, amelynek kocsijai ezentúl 2B jelzéssel egészen a Jászai Mari térig közlekedhetnének, kiegészülve a ritkuló 52-esből származó hannoveriekkel.

Bár nem fontos, de hosszútávon mindenképpen érdemes lehet számolni két, sőt, három dologgal is. Az egyik a Gubacsi úti szakasz teljeskörű átépítése és felújítása a gyorsabb haladásért, a másik a ténylegesen rövidebb, Kvassay Jenő úti átkötés megépítése (ekkor a 2B viszonylatjelzés megszűnik, az új szakaszon át a 2-es hosszabbodik Pesterzsébetre, minden más marad), a harmadik pedig a vonal teljes akadálymentesítése, hogy a későbbiekben akár alacsonypadlós villamosok is közlekedhessenek a kettesen.

És ezzel a lista végére értünk. Ámbár nyilvánvaló, hogy a jelenlegi 2B-nek komoly fejlesztésekre lenne szüksége, hogy valós alternatívaként szolgálhasson az autóbuszok mellett, de véleményem szerint a mostani helyzetben örüljünk annak is, hogy egyáltalán egy ilyen járat elindult, és utazhatunk vele.

A bejegyzés trackback címe:

https://villanos.blog.hu/api/trackback/id/tr2417907169

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása