Villanyos

Villanyos

Budatétényre a csepeli HÉV-vel

2022. december 28. - közlekedés magyarországon

Budapesten már régóta tervben van a város új, észak-déli regionális gyorsvasútjának, más néven az M5-ös metrónak a megépítése, amelynek lényege a két déli és az egy északi HÉV-vonal összekapcsolása egy nagy hálózattá egy új, város alatti alagúttal. Ennek egyik legforgalmasabb ága a mai H7-es csepeli vonal, amely a városrész gyakorlati tömegközlekedési ütőere, ez biztosítja Csepelnek a színvonalas (no meg átszállásos) kapcsolatot a belváros felé.

A hivatalos tervekben a HÉV déli végénél a jelenlegi Csepel állomástól egy megállóval vinnék délebbre a vonalat, az Erdősor utcáig, a lakótelepek északi végéig. Azonban ezt a meghosszabbítást kicsit drágábban ugyan, de ki lehet használni egy sokkal ambiciózusabb és több lehetőséget magában rejtő projektre is, ha kicsit a Duna túlsó oldala felé tekintünk el.

Mi értelme ennek a beruházásnak?

Régóta hangoztatják szakmai és civil szervezetek egyaránt is, hogy Budapest közlekedésfejlesztésének egyik "záloga" az, hogyha a belvárosi forgalomcsillapításokkal és közúti kapacitás-elvételekkel párhuzamosan a külsőbb városrészekben, városhatároknál P+R parkolókat építünk, ahonnan közvetlen és gyors (gyorsvillamos / vasút / HÉV / metró) belvárosi kapcsolat áll rendelkezésre. A P+R, azaz park & ride = parkolj és utazz lényege, hogy a vasúti végállomások mellett legyen hely a gépkocsiba ülőknek letenni az autójukat és felszállni a tömegközlekedésre.
A tervek szerint Budapesten a szélrózsa minden irányában, minden fontosabb főútvonal vagy autópálya bevezetőjénél ki kellene építeni ilyeneket, akár több ezernyi férőhellyel.

A 6-os főút jelenleg az ország egyik legfontosabb főútja, hiszen távolsági viszonylatban Pécset, Szekszárdot, Paksot és Dunaújvárost köti össze Budapesttel, regionális viszonylatban pedig például Érd és Százhalombatta lakótelepei érhetőek el vele. Továbbá Érdnél találkozása van a 7-es főúttal, ami szintén nagy agglomerációs forgalmat tudna vonzani a környékre.

Ráadásként Budatétény közelében fut az M0-s és az M6-os autópálya is, amik szintén rejtegetnek potenciális utazókat. A 6-os főútnak pedig az elmúlt évtizedben elkészült a fővárosi bevezetője, aminek eredményeképpen a lakott területektől elzárva közelíthető meg Budatétény.

A budatétényi vasútállomás pedig jelentős közlekedési csomópont, itt megállnak a 40a vasútvonal személyvonatai és a G43-as gyorsított személy, innen indulnak a diósdi és nagytétényi buszjáratok is, továbbá megtaláljuk a Camponát is, ami egy jelentős bevásárlóközpont és forgalommágnes.

Ezek alapján Budatétény vasútállomás egy tökéletes hely lenne a délnyugati irányú P+R kiépítésére, hiszen rengeteg járat elérhető innen, továbbá a 30a és 40a vasútvonalak között egy hatalmas beépítetlen terület található, ahova akár 14 hektárnyi területen építhető P+R parkoló (ez az őrmezei parkolóhely hétszerese). A kapcsolódó közúthálózatban viszont kellene pár változtatást eszközölni, hogy elérhető lehessen az új parkoló.

A budatétényi P+R
fekete: újonnan kialakítandó / átépítendő bekötőutak
világosszürke: P+R parkolóra hasznosítható beépítetlen terek
narancssárga: a HÉV / M5 számára szükséges felszíni, szabad tér (erről később)

Jelenleg a BKK-buszvégállomás nagyon messze található a vasúti peronoktól, és mivel a HÉV is ezek mellé kerülne majd, ezért célszerű az áthelyezés a MÁV-megállóhely mellé (a térképen világoskékkel). Az így üressé váló buszfordulót a későbbiekben akár használhatnák a Volán buszjáratai is, vagy bármilyen egyéb célra felhasználhatjuk (a térképen arannyal).

Az itt áthaladó járatokat célszerű úgy módosítani, hogy azok betérjenek a budatétényi új buszfordulóba, hasonlóan, mint ahogy ma a 8E busz a Gazdagréti téren megteszi. Ez a változás azért szükséges, mert a jelenlegi, Budatétény vasútállomás (Növény utca) áthaladó megállóhely nagyon messze van a Camponától és a vasúttól is, az érintett járatok a 33-as és a 133E lennének.


A HÉV átvitele Budára

A továbbiakban még H7-es HÉV-ként hivatkozok a csepeli vonalra, természetesen ezt a fejlesztést már a leendő M5-ös metróra való tekintettel kellene elvégezni, a peronmagasságokat, üzemrendszert stb. úgy kiépíteni.

Jelenleg a HÉV a Posztógyár utca torkolatánál végállomásozik, innen a hivatalos tervek is kéregalagútban való meghosszabbítással számolnak az Erdősor utcáig. Azonban úgy gondolom, semmi akadálya annak, hogy a kéregalagút itt ne érjen véget, hanem továbbmenjen, és a II. Rákóczi Ferenc út alatt / mellett haladjon kifelé a városból. Mivel a HÉV Csepel belterületén egyfajta gyorsvillamos-szerepet tölt be, az Erdősor utca után még hasznos lenne egy megállóhely létesítése a Tejút utcánál, a Csillagtelep alsóbb részeinek minőségi kiszolgálására.

A Duna alatt való biztonságos átmenetelhez kb. 30 méterrel kell a vízszint alá süllyednie a HÉV-nek. A metróvonalak jelenlegi legmeredekebb emelkedője 3%, ezt az M2-es metróvonal teszi meg a Keleti pályaudvar és a Puskás Ferenc Stadion között. A kéregvezetés miatt a csepeli oldalon csak 20 métert kell lesüllyedni, tehát körülbelül a csepeli temető északi sarkánál kezdene el süllyedni a vonal (a temető emiatt -is- nem kapna megállót), így a folyópartig le tudunk süllyedni. A temető után tehát a sínek egy majdnem 90 fokos jobbkanyarral áthaladnának a Duna alatt, át Budára.

A túlparton a teljes, felszínre történő feljövetelhez kb. 1000 méternyi táv szükséges, ezt, hogyha közvetlenül a part után elkezd újra emelkedni a pálya, éppen csak, de sikerül megtenni. Így a 40a vágányait a HÉV már kéreg alatt tudná átszelni, és a sínpár északi oldalán bukkanna ki a felszínre. Közvetlenül a feljövetel után (a Pillangó utcához hasonlóan) létesülne az első budai megállóhely Campona-kelet néven. Innen elérhető lenne a Tropicarium, az RTL székház, a Nádasdy Kálmán és Klauzál Gábor iskolák, a P+R keleti része (felüljárón át), továbbá ide irányított buszjáratokkal Budatétény többi része is. Ez lenne az utolsó vonalközi megálló, a HÉV innen a vasúttal párhuzamosan felszínen érné el Budatétény vasútállomás, végállomást, amely a Boráros térhez hasonlóan szélsőperonos, visszafogóváltós végállomás lenne, a déli vágány peronja közös lenne az északi vasúti vágányéval.

A HÉV déli meghosszabbítása Budatétényig, itt már M5-ös metróként jelölve

Az új szakaszon 4 új megállóhely létesülne (Erdősor utca, Tejút utca, Campona-kelet, Budatétény vasútállomás), és a buszjáratok is módosulnának. A 138-as busz bár így ugyanazon úticélok között fog járni, mint a HÉV, de a Tejút utcától délre még vannak a HÉV által ki nem szolgált megállói, így érdemes megtartani, maximum kicsit ritkítható. A Campona-kelet megállóhely térségében a 150-es busz a Barátok közön és a Campona déli bekötőútján járna, ezzel buszos kapcsolatot adva a HÉV-állomásnak. Terveim szerint az áthaladó járatok (33, 114, 133E, 213, 214) közül az egyik szintén erre közlekedne, hogy a megállónak legyen további kapcsolata. Mindkét buszcsaládból gondolkoztam egy-egy járat idetérítésén, szerintem a 114-es és a 133E járna a Campona-kelet H érintésével, az egyetlen kieső megállót, a Lépcsős utcát továbbra is kiszolgálná a 33-as, a 213-as és a 214-es busz. 

Eleinte az új vonalon a H7-es mai sűrűségével járnának a szerelvények, ezáltal hosszú idők után először létrejönne egy biztonságos és időjárásálló kapcsolat Csepel és Buda között, közvetlenül. Ha pedig még a Budatétényi P+R parkoló is megépülne, akkor ez egy igazán utascsábító és kifizetődő fejlesztés lehetne.

A bejegyzés trackback címe:

https://villanos.blog.hu/api/trackback/id/tr7118009056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása