Villanyos

Villanyos

XXI. századi fogaskerekű Budapesten

2021. április 22. - közlekedés magyarországon

Ha Magyarországon egy vasútbarát rendszeresen olvasgatja a híreket, többször is feljön az, hogy a fogaskerekűn vágányzár van, sínt cserélnek, kitérőt bontanak el, itt-ott toldoznak, foldoznak. Sajnos egyre gyakrabban hallani híreket a fogas katasztrofális állapotáról is; a 7 szerelvényből már csak 2 üzemképes, a kitérők karbantartására más kitérőket kell elbontani, stb.

Ezek nem alaptalanok: a mi fogasunk valóban katasztrofális állapotban van. Ez annak köszönhető, hogy 1973 óta egy darab teljeskörű felújítás sem volt, csakis "tűzoltásként" síncserék, ágyazatcsere stb. Pedig a fogaskerekű akár versenyképes is lehetne: a hegyvidék egyik fontos közlekedési eszközévé válhatna. Ehhez azonban egy nagy volumenű felújításra van szükség, illetve meghosszabbításra mindkét irányban.

zuba_ka_trbske_pleso.jpg

Ez a kép akár a mi fogasunkon is készülhetne, hiszen piros-fehér a jármű. Ja nem, fedett a végállomás és ez Szlovákia...

1. Új járművek beszerzése

A jelenlegi fogasokkal azért nem lehetne az új üzemet kiszolgálni, mert egyrészt csak fogaskerekű üzemre alkalmasak, másrészt iszonyatosan szélesek (3200 mm körül van a szélességük, miközben a legszélesebb villamosunk is csak 2500 mm). Egyenlőre nincsen elképzelés az új járművek kialakítására, de szerintem egy kétirányú, háromrészes, csuklós változat lenne a legmegfelelőbb.

2. Meghosszabbítás a Széll Kálmán térig

A Kalef felújításakor az 59-es villamosok vonalába beépítették a fogaskerekű leendő végállomási tartózkodóját, amellyel a Városmajor - Széll Kálmán tér szakaszon nincs semmi átépítenivaló a fogas behozatala miatt.

Városmajor megállóhelynél található jelenleg a járműtelep. A közelben lévő kocsiszínekbe nem férne be a fogas, ezért a járműtelep megtartása indokolt. Mivel a jelenlegi végállomás közvetlenül a kocsiszín előtt helyezkedik el, a fogaskerekűt érdemes a mai Városmajorba kanyarodó ívnél bekötni a villamoshálózatba, hogy a városmajori megállóhelynél már közös peronos átszállás legyen lehetséges. A régi kocsiszíni összekötővágányt is érdemes visszakötni a villamoshálózatba a kétirányú megközelíthetőség miatt.

varosmajor_kiagazas_1.png

Körülbelül így nézne ki a városmajori kiágazás a kocsiszínnel együtt

3. A meglévő szakasz a Széchenyi-hegyig

Ezt a vonalszakaszt újra kell gondolni. Ha sűrűbb lesz a követés, akkor a jelenlegi egyvágányos-állomási kitérős szisztéma a forgalmat nem fogja elbírni. Viszont a teljes kétvágányúsítás sem indokolt, ezért hosszabb, 1-1 megállóköznyi forgalmi kitérők, ún. "repülőkeresztek" építése javasolt első ütemben. (Pl.: Orgonás - Esze Tamás iskola, Adonis utca - Svábhegy, Művész út - Széchenyi-hegy.) Később, ha a forgalom növekedése indokolja, végig megépíthető a második vágány.

A jelenlegi megállóhelyek közül több nem megfelelő elhelyezkedésű, a semmi közepén, vagy csomópontoktól messze fekszik, ezért megálló-áthelyezések is indokoltak lehetnek:

  • Szent János Kórház: Nagyon messze van a villamosmegállótól és a Hűvösvölgyi úti buszoktól is, ezért el kell költöztetni a vasúti híd másik oldalára, a hurokvágány mellé.
  • Orgonás: Jó helyen található, nincs szükség változtatásra.
  • Esze Tamás iskola: Jó helyen található, a megközelíthetőségét érdemes javítani új gyalogos járdákkal, illetve parkolókkal.
  • Erdei iskola: Ténylegesen a semmi közepén fekszik, átköltöztetése javasolt kicsivel feljebb, az Istenhegyi lejtő buszmegálló közepébe. Sétány kialakítása indokolt a fejlesztő iskola felé.
  • Adonis utca: Jó helyen található, nincs szükség változtatásra.
  • Városkút - Széchenyi-hegy: Ezen a szakaszon nincs szükség megálló-áthelyezésre. Svábhegyen javasolt az állomásépület felújítása, váróterem és WC kialakítása.

4. Meghosszabbítás a Normafáig

A mai Széchenyi-hegyi végállomást az út túloldalára érdemes áthelyezni, bevágásba. Így nem kell lebontani a Vörös Csillag Szállót, ami egy jelentős drágulás lenne. Az állomás után a sínek a felszínre jönnének, és az Ordas út kereszteződésénél érne véget a fogassín. Innentől kezdve a fogaskerekű ismét villamos üzemben haladna a Hegyhát úton a Gyermekvasúttal átellenesen, majd keresztezné az Eötvös utat, és a Normafa Síház mellett lenne a végállomása. (Szimpla végállomás X-visszafogóváltóval, tartózkodóval.)

Az új szakaszon 2 közbülső megálló létesülne: Normafa, Gyermekvasút megálló a mai buszmegálló mellett, illetve Hegyhát út megálló a Gennaro Verolino iskola előtt.

Ha a felújításkor első körben nem teljeskörű a kétvágányúsítás, akkor Normafa, Gyermekvasút és Normafa állomások között érdemes repülőkeresztet építeni.

 5. Buszhálózati átszervezések és járatsűrűség

Ha meghosszabbítják a fogast és csökken a menetidő, akkor indokolt a párhuzamos buszközlekedés ritkítása a fogasra való "átterelés" érdekében. Ezt viszont csak a fogas sűrítésével lehet: csúcsidőben 7-8 percenként, egyébként pedig maximum 12 percenkénti indulást kell biztosítani. A buszokat pedig át lehet szervezni:

  • 21-es busz: Maradna az eredeti útvonala, viszont "sűríthető" egész nap 15-20 perces követésre az önálló szakaszai miatt.
  • 21A busz: Megszüntethető, szerepét a 21-es veszi át.
  • 212-es busz: Véglegesen visszavágható a Svábhegyig, munkanapokon egész nap 10, hétvégéken egész nap 15 perces követésre ritkítható.

Természetesen a Széll Kálmán tér nem kell, hogy végállomás maradjon. Mivel az új járművek adhéziós üzemre is képesek lesznek, a fogast integrálni lehet a budai fonódóba (pl.: meghosszabbítani a Krisztina körúton át az újonnan épülő Műegyetem rakparti pályára), hogy a mostani kirakatjáratból legyen egy XXI. századi, forgalmas fogaskerekű vasutunk.

Villanyos

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://villanos.blog.hu/api/trackback/id/tr9616509238

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása