A Dunaújváros (pontosabban Mezőfalva) - Rétszilas között húzódó vasútvonal a MÁV 43-as számú, egyvágányú, nem villamosított vasútvonala. Ezt a szakaszt 1954-ben adták át tehermentesítő vonalként, amikor Dunaújvárosban (akkor Sztálinvárosban) felavatták a Dunai Vasmű néven futó hatalmas nehézipari komplexumot. Mivel az akkoriban még szénnel üzemelt, és a szenet dél felől, Komlóról hozták, ezért hogy ne kelljen Pusztaszabolcs felé kerülni a tehervonatoknak, ezért a MÁV egy teljesen új vasútvonalat épített. Erre máig nagyon kevés példa van.
Mivel a 43-as vonal főként a teherforgalomnak épült, a községek közelében való vezetést egyáltalán nem tartották fontosnak. Ennek következtében ez Magyarország legrosszabb nyomvonalú vasútja, ahol egyes megállóhelyek a semmi közepén vannak, kilométerekre a településektől. Tájékoztatásul ideírom, hogy egyes megállóhelyei milyen távolságra vannak a névadó település / településrész központjától légvonalban:
- Dunaújváros: 2 km
- Nagyvenyim (Újvenyim mh.): 2,1 km
- Mezőfalva: 3,9 km
- Nagykarácsony felső: 0,7 km
- Nagykarácsony: 2,8 km
- Alap: 3,8 km
- Rétszilas alsó: 0,3 km
- Rétszilas: 3,3 km
- átlagosan: 2,4 km
Bár első pillantásra ez nem tűnhet relatíve soknak (Magyarországot ismerve :D), de ha azt vesszük hogy egy ember 5 km-t tud egy óra alatt lesétálni, akkor ez majdnem fél óra folyamatos séta, és akkor csak a központba érkeztél meg.
Sajnos a 43-as vonalnak nem ez az egyetlen negatív tulajdonsága: több megállóhely hiába van közúti kereszteződésnél, ha a peron betoncsíkja csak több tíz méterrel odébb kezdődik. Ilyen például Nagykarácsony megállóhely, amelynek nincs is normális megközelíthetősége aszfaltozott úton. A buszos csatlakozások is rémesek, a 7 állomásból (Dunaújvárost nem számolom ide) mindössze 4-nek van bármiféle autóbuszos kapcsolata (a többségnek úgy, hogy az állomástól 400-500 méterre van a buszmegálló, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy a 63-as főúton fekvő Rétszilas alsó megállóhely kivételével ezekben a megállókban naponta 5-6 buszjáratnál nem közlekedik több. Vonatból sincs sok: 4-5 pár naponta.
Nagykarácsony megállóhely. A kép szerintem mindent elmond a vasút helyzetéről a térségben.
(forrás: vasutallomasok.hu)
Pedig a 43-as vonal és agglomerációja igenis megérdemli a jobb vasúti közlekedést. Mezőfalva és Nagyvenyim ma már 5000 fős lakosság körül járnak, és a dunaújvárosi előváros is növekszik. Éppen ezért lenne érdemes a 43-as vonalnak egy átfogó felújítást adni, és a régi teherforgalmi szerepéből egy korszerű személyforgalomra épült vonalat faragni.
1. Hol legyen a végállomás?
Ez furcsa kérdés lehet a mai felújításoknál, de igenis fontos. Számomra az egyik legelborultabb és leghülyébb baromság volt az, hogy a tízezer fős és komoly vasúti forgalommal rendelkező Sárbogárd helyett miért kellett a semmi közepén fekvő Rétszilas állomásra vezetni a negyvenhármast. Lehet jönni azzal, hogy így kevésbé lakott területen megy el, de Sárbogárd fele a pálya is rövidebb hosszúságú, és síkabb terepen vezet keresztül. Így az új vasútvonal végállomása Sárbogárd lenne, csatlakozva a pécsi, székesfehérvári és bátaszéki vonalakhoz.
2. A nyomvonal módosítása
Mivel Sárbogárdra tettük át a végpontot, ezért a Mezőfalva állomástól délre fekvő pályaszakaszok mind meg fognak szűnni. Mindenképpen "létfontosságú" az, hogy a két legnagyobb térségi település (Mezőfalva és Nagyvenyim) minőségi vasúti kiszolgálást kapjon. Ezért a dunaújvárosi kiágazás után a vonalat kissé felfelé kell fordítani, így még éppenhogy súrolja Nagyvenyim központi területének határát. Ezután egy nagy ívvel a sínek a Dunaújváros - Sárbogárd út mellett haladnak, így minőségi buszos csatlakozásokat nyújtva. Mezőfalva állomása is a közúttal párhuzamosan helyezkedne el, hogy a lehető legjobb leszállási pontot garantálja. Az utolsó szakaszon még Kislókpusztánál létesülne egy megállóhely, mielőtt a vonal egy balos ívvel bekanyarodna Sárbogárdra.
A kész nyomvonaltervezet: 43-as vasútvonal Dunaújvárostól Sárbogárdig.
3. Villamosítás?
Szerintem ide szükséges felsővezeték. Nem azért, mert baromi fontos helyeket érintene a 43-as, hanem azért, mert a Dunai Vasműbe még ma is sok tehervonat érkezik, amelyek máig Pusztaszabolcs fele kerülnek (aminek a megszüntetéséért épült a vonal!) hiszen arra nem kell dízeles előfogat. A villamosítással ezek a vonatok közlekedhetnének a 43-as vonalán, arról nem beszélve, hogy így Stadler FLIRT vonatokkal is bonyolítható lenne a kiszolgálás.
4. A másik opció - ha Rétszilas marad végállomás
Ezt a változatot azért hoztam létre, mivel a települések nagy része Mezőfalva alatt van, és így ők is kapnak egy igazságos esélyt is. Ebben az esetben Nagyvenyimet és Mezőfalvát nem fogja érinteni a vasút, hanem helyettük délebbre, Baracsnál halad el. Ez egy hosszú egyenes szakasz, amely után a vonal rátér a jelenlegi nyomvonalra, és Nagykarácsonyig azon halad. A mai nagy jobbkanyar azonban távolabbra kerül, így Alap megállóhely a falu utolsó házaihoz kerülhet a semmi közepe helyett. Onnan pedig majdnem a mai nyomvonalon halad Rétszilasig a pálya.
A rétszilasi verzió (narancssárgával).
5. Menetrend
A vonalra Stadler FLIRT-ök lennének kiadva nagy többségben. A személyvonatok ugyanúgy S430-as néven futnának, 3 óránként, mindenhol megállva. (Ha Rétszilasra vezetjük a vonalat, akkor a vonatok Simontornyáig közlekednek.) Egyes járatok viszont Kislókpuszta megállóhelyet kihagynák. Továbbá terveznék egy IR-vonatot Dunaújváros - Sárbogárd / Rétszilas - Dombóvár - Kaposvár útvonalon, naponta négyszer.
És itt a vége. A 43-as vonalból, ami egy lezüllesztett, teherforgalmi időkből ittragadt előnytelen vezetésű vonal, egy sűrű közlekedésű, jó fekvésű, fontos, majdnem fővonal szintű, villamosított vasútvonalat faragtunk.
Bárcsak megtörténne ez a való életben is!
Ha tetszett amit elolvastál, nyugodtan kedveld a posztot vagy kommentben írd le a véleményedet. :)
Villanyos