Villanyos

Villanyos

Az 51-essel Budára

2022. augusztus 18. - közlekedés magyarországon

Ez a poszt most kicsit az előző, 2B-ről szóló bejegyzésem folytatása lesz, de annak megírása óta átgondoltam néhány dolgot, és változott pár tervem.

A 2B járat elindulásával a Pesterzsébetet eddig a Nagykörúttal összekötő 51-es villamosjárat szerepe gyakorlatilag megszűnt létezni, hiszen 2 megállóhely kivételével útvonalát lefedi a 2B. A járat ezentúl csak hétköznap csúcsidőben közlekedik, minden más időszakban kocsijai 51A jelzéssel közlekednek Ferencváros vasútállomás és a Mester utca / Ferenc körút között. Pedig az 51-esnek van egy kulcsfontosságú előnye a 2B-vel szemben: ez pedig az, hogy csak a pesterzsébeti kishurkot járja be, és a nagyhurkot kihagyja. Ezzel máris vonzóbb alternatívát nyújt a Belváros felé, mint a városnézésre induló és visszafelé családi házak között kanyargó 2B. Továbbá a Mester utca / Ferenc körút csomópontban az 51-es egy szinten van a 4-6-os villamosokkal, és van egy összekötő vágánya is a Boráros tér felé. Ezek kihasználásával pedig egy olyan villamosjáratot lehet létrehozni, amilyen iránnyal eddig tömegközlekedési járat nem létezett.

Ez pedig a Pesterzsébet - Újbuda kapcsolat.

1. Honnan jött az ötlet?


Az, hogy az 51-es látszatjárat helyett teljes értékű villamosjárat legyen, háromféle módon valósulhat meg jelenleg. Az egyik az, hogy teljesen megszüntetjük, a kocsijait a 2B járatra küldjük el, és az 51A lesz az új 51-es, a másik, hogy a 2B sűrítő betétjáratává alakítjuk úgy, hogy északon elérje a 2-es villamost, így 1 átszállással belvárosi kapcsolatot tud adni, a harmadik pedig, hogy meghosszabbítjuk, útvonalát módosítjuk úgy, hogy eddig nem használt útvonalakat bejárva adjon meg új kapcsolatokat a pesterzsébetieknek.

Az első megoldás jelenleg nem lehetséges, hiszen a Lánchíd aluljárója és a rakparti viaduktszakasz túl keskeny a TW6000-esek számára, és ez sajnos nem fog átépülni, változni valószínűleg a közeljövőben. A második opció már lehetséges, hiszen csak a Boráros téri régi 2A-tartózkodót kell átépíteni, hogy dél felől is használhassák villamosok. Azonban hasonló költségekkel megvalósítható a sokkal hasznosabb harmadik opció is, amelynek lényege, hogy az 51-es villamos a nagykörúti 4-6-os vonalán át érje el Dél-Budát.

2. Maga a vonal


Az átépítés egyetlen és legfőbb pontja, hogy a Mester utca / Ferenc körút végállomásról jelenleg a Nagykörútra kanyarodó forgalmi vágányt felújítjuk és kétvágányúsítjuk, hogy mindkét irányban tudják azt villamosok használni. Ezáltal az 51-es villamos meghosszabbodik a Petőfi hídon át Dél-Budára. A logikus kérdés azonban az, hogy melyik nagykörúti villamosjárat végállomásáig közlekedjen el. Itt azonban forgalmi okokból kell az utasok számára a kedvezőtlenebb megoldást választani: a 6-os jelenlegi végállomása a Móricz Zsigmond körtéren ugyanis egy zsákállomás, azonban a 4-esé Újbuda-központnál még megadja a lehetőséget esetleges további hosszabbításokra. Emiatt az 51-es járat Újbuda-központ M végállomásig közlekedne el a 4-es vonalán.

Ezzel a hosszabbítással Pesterzsébet és a Mester utcai lakóövezetek közvetlen, átszállásmentes kapcsolatot kapnának az ELTE lágymányosi campusának északi részéhez, az Október 23. utcai lakótelephez, az Allee bevásárlóközponthoz, a 4-es metró újbudai szakaszához és a fehérvári úti villamosokhoz is. Erősen kétlem, hogy egy ilyen kapcsolat elindítása ne vonzana extra forgalmat az 51-es villamos jelenlegi útvonalára.

Az alapjárattal párhuzamosan az 51A vonal is meghosszabbodna Újbuda-központig, hiszen mivel szinte csak kocsiszíni menetekből áll a menetrendje, amelyek 51-esként közlekednek tovább, sok vizet nem zavarna. Az 51-es jelenlegi menetrendje megmaradna, továbbá az 52-es és 24-es vonalak ritkításából származó extra kocsikat ide lehetne küldeni, hogy még vonzóbb alternatívát tudjon nyújtani a villamos.

Extra beruházásként megvalósítható lenne a BKK által is tervezett belső Mester utca felújítása, amelynek keretében szükség lenne a Ferencvárosi rendelőintézet megállóhely kétirányúsítására, hogy az dél felől is elérhető legyen.

Az új villamosvonal Újbudától egészen a pesterzsébeti kishurokig (saját munka)

Megállóhelyek (51 | Újbuda-központ M - Nagysándor József utca):
ÚJBUDA-KÖZPONT M => Budafoki út / Szerémi sor => Petőfi híd, budai hídfő => Boráros tér H => Mester utca / Ferenc körút => Bokréta utca => Ferencvárosi rendelőintézet => Haller utca / Mester utca => Vágóhíd utca => Mester utca / Könyves Kálmán körút => Koppány utca => Illatos út => Gubacsi út / Határ út => Török Flóris utca => János tér => Kossuth Lajos utca => NAGYSÁNDOR JÓZSEF UTCA

 Ha tetszett, amit írtam, lájkolj és kövesd be a blogot nyugodtan.

A bejegyzés trackback címe:

https://villanos.blog.hu/api/trackback/id/tr2317909517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása