Villanyos

Villanyos

Kelet-Pest villamosközlekedésének fejlesztése

2021. április 23. - közlekedés magyarországon

FIGYELEM! A mai videóban bemutatott fejlesztési terület a városhatár - M3 bevezető szakasz - külső körvasút - 120a vasútvonal - városhatár által körbezárt részre korlátozódik!

Sok cikkben olvastam már, hogy jelenleg Pesterzsébeten a legrosszabb a közlekedés helyzete, mivel nincsen 1 db közvetlen járatuk a belvárosba. Pedig ez nem csak Pesterzsébetre igaz. Rákoskeresztúron, ahol Budapest egyik legnagyobb lakótelepe található, sincs belvárosi közvetlen járat. Cinkota és a felsőbb részek ugyan jobb helyzetben vannak a nagyobb buszhálózattal, de még így sincs eléggé megoldva Kelet-Pest minőségi tömegközlekedése. Azonban egy dolog igaz az egész városrészre: nincsen kötöttpályás tömegközlekedésük (a HÉV most nem számít). Ebben a bejegyzésben az itteni villamoshálózat ki- vagy újraépítését mutatnám be, projektekre szétszedve.

kelet_pest_terkep.png

A fejlesztési terület "műholdtávlatból"

1. Rákoskeresztúri gyorsvillamos

Most biztos sokan nagyot néznek, hogy ezt miért hozom fel, hiszen Rákoskeresztúrra már régóta terveznek egy metró-szárnyvonalat az M2-esből kiágazva. Igen, ez valóban így van, de hosszú évek fognak még eltelni, mire egyáltalán az M2-H8 összekötés megvalósul (lásd 4-es metró, 3-as metró káposztásmegyeri hosszabbítása), a zsúfolt buszjáratokat pedig tehermentesíteni kellene.

Erre egy fajta megoldás a gyorsvillamos kiépítése, amely végig zárt pályán haladna, a kereszteződésekben pedig korlátlan előnyben részesítés lenne megvalósítható (de rendszeres, okos lámpahangolással, nem csak "kis" vasúti átjáróként). A gyorsvillamos előnye, hogy felszíni vonalvezetéssel viszonylag olcsón és gyorsan megépíthető, de ugyanakkor nagy kapacitással rendelkezik és menetideje sem égetően hosszú.

A leendő villamosvonal a mai Jászberényi út / Maglódi út megállónál ágazna ki a 28-37 pályájából, és a Jászberényi úton, illetve a Pesti úton haladna egészen Rákoskeresztúr, városközpontig. Itt egy háromvágányos végállomást kellene kialakítani (mint a Bécsi út / Vörösvári útnál), mivel a további hosszabbítást forgalmi adatok és a helyszűke nem indokolják.

A fejlesztés-felújítás igazából az Élessaroktól kezdődne, innen 2 megállón át teljesen felújítanánk a villamospályát, majd az 513. utca megállóig az út szélén, onnan a végállomásig az út közepén haladnának a füvesített vágányok.

Természetesen gyorsvillamoshoz illő (a gyorsjáratokhoz hasonló) megállókiosztás lenne kialakítva:

  • Élessarok: Természetesen megmarad, átszállási csomópont.
  • Sörgyár: A végállomási tartózkodó, illetve a kevés itt megálló buszjárat miatt maradna meg, de akár meg is szüntethető.
  • Jászberényi út / Maglódi út: A megállóhely véglegesen megszüntethető mindkét villamoscsalád számára a kis forgalma miatt.
  • Rákos vasútállomás: A vasúti kapcsolat miatt létesülne.
  • Rézvirág utca: Kőbánya-Kertváros kiszolgálása miatt.
  • 501. utca: Madárdomb nyugati szélének biztosít tömegközlekedési kapcsolatot.
  • Akadémiaújtelep vasútállomás: A vasúti kapcsolat miatt létesülne.
  • 513. utca - Rákoskeresztúr, városközpont: A mai gyorsbuszok megállói, a Borsó utca kivételével.

A meglévő vonalak közül az alap 28-as és 37-es viszonylatokat lehetne erre elterelni, illetve beindítható egy új, 29-es járat is, amely Rákoskeresztúr, városközponttól Kőbánya és Pesterzsébet érintésével közlekedne a Pacsirtatelepig.

Az új villamosvonal megépülése után a buszhálózatot is eléggé meg lehetne gyomlálni:

  • 67-es busz: Változatlan útvonal, kissé sűríthető a Keresztúri út kiszolgálása miatt.
  • 97E busz: Változatlan útvonal és járatsűrűség.
  • 161-es busz: Változatlan sűrűség, meghosszabbodik a 162-es vonalán a maglódi Auchanig.
  • 161A, 161E buszok: Mindkettő megszüntethető, szerepüket a gyorsvillamos és a 161-es veszi át.
  • 162-es busz: A 161-essel kerül összevonásra, a viszonylatszám megszűnik.
  • 162A busz: Átszámozás 161A-ra, csakis munkanapokon reggel és este jár.
  • 169E busz: Változatlan útvonal és járatsűrűség.
  • 195-ös busz: Változatlan útvonal és járatsűrűség.
  • 202E busz: Változatlan útvonal, egész nap 20 perces követésre ritkítható.
  • 261E busz: Megszüntethető, helyét a gyorsvillamos át tudja venni.
  • 262-es busz: Megszüntethető, helyét a 161-es járat veszi át.

2. Újpalota - Cinkota villamosvonal (45 / 69)

Bár ez a tervezet eddig még semmilyen hivatalos tervben nem szerepelt, de szerintem mégis van értelme. Az Ostoros út alsó szakaszának mai közlekedése pocsék (időszakosan 20 percenként közlekedő 174-es és egész nap 30 percenként járó 175-ös buszok, a H9-es vonal túl távol van), és a felső szakaszán is csak az Örs vezér tere felé közlekedő buszjáratok sűrítik a kínálatot. Most sokan mondhatnák, hogy nincs értelme ide villamost tenni, de az elmúlt évtizedben itt jelentős lakóparkok épültek fel (Csabaliget, Malomdomb) és ezek lakói nem csak az Örs felé kell hogy járjanak (arra ott lesz a sűrített csömöri hév). A tervemben egy új villamosvonal építése ezt a problémát könnyedén meg tudná oldani.

Újpalotán két lehetőség van elkezdeni a vonalat: vagy a Bánkút utca - Szentmihályi út vonalon vezetjük, vagy a jelenlegi 69-es villamos vonalát hosszabbítjuk meg az Erdőkerülő utcán át. A Szentmihályi úti vonalvezetés előnye a kevesebb kanyargás és tekeregés és a Pólus, illetve az AsiaCenter érintése, viszont elkerüli a lakótelep igazi központját. Az Erdőkerülő utcai változat ugyan érinti a súlypontot, de kanyargós a vonalvezetése, így nem igazán versenyképes.

 A sínek ezután a Szentmihályi út szélén haladnak, majd keresztezik azt, és befordulnak a Rákospalotai határútra, a megálló valahol a mai buszmegálló helyén lenne. Ezután a Rákospalotai határúton haladna a vágány, majd befordulna az Ostoros útra, azon haladna Cinkotáig, ahol a mai buszforduló helyén lenne a kétvágányos villamosvégállomás.

Az Ostoros úton a Besztercebányai utca és a Csókakő utca között lehet a villamospályát a közúti pályába ágyazni, de akár az út szélén is el lehet vezetni a vágányokat. A Csókakő utca és Cinkota között viszont mindenképpen elzárt villamospálya kell, mivel a vasúti átjárónál fel szokott torlódni a forgalom, és ez késésekhez vezethetne.

A megállóhelyek a mai buszmegállók helyén létesülnének, az alábbi változtatásokkal:

  • a Gusztáv utca és Kisszentmihály, Baross utca összevonása a Kistelek utcai megállóvá
  • a Péterke utcánál nem lenne megállóhely
  • az Alsómalom utca helyett a Fenőkő utcánál lenne megállóhely, az Ostoros út 40. pedig nem lenne villamosmegálló

A 69-es villamos lenne meghosszabbítva az új vonalra, de ha a Bánkút utca - Szentmihályi úton épül meg az újpalotai szakasz, akkor egy új, 45-ös járat indulna a Mexikói út M és Cinkota H között, a 69-es pedig ennek a betétjárata lenne.

Természetesen a buszhálózat is átszervezésre kerülne:

  • 31-es busz: A csömöri HÉV-ről szóló bejegyzésben már leírtam
  • 46-os busz: Változatlan útvonal, kissé sűríthető
  • 131-es busz: Változatlan útvonal, kissé sűríthető
  • 146-os busz: Kétirányúsítás, egyébként változatlan útvonal és sűrűség
  • 174-es busz: Jelentősen sűríthető (10-15 perc), illetve Cinkota H helyett a Budapesti úton át egészen az új árpádföldi HÉV-állomásig közlekedne
  • 175-ös busz: A villamosvonal teljes egészében kiváltaná

3. Rákoskeresztúr - Pestszentimre - Soroksár villamosvonal

Ezt a villamosvonalat főleg a külső kerületi körút ötlete ihlette meg, illetve az, hogy a 3 városrészt jelenleg nem kapcsolja össze semmi, csak felülről kettő, illetve alulról kettő településrészt kötnek össze buszjáratok. Ennek a villamosvonalnak majd szánok egy bővebb bejegyzést is, a maiban csak a rákoskeresztúri nyomvonalát mutatnám be.

A vonal Rákoskeresztúr, városközponttól indulna, és a 28-37-es villamosokkal együtt haladna egészen az 513. utca megállóig, ahol az előbb említett utcába kanyarodna, és már külön megállóhelye lenne. Ezután az 513. utca mentén haladna a vonal a 120a vasútvonal leendő madárdombi megállóhelyéig. Közbenső megálló létesülne a Lázár deák utcánál, ahol a 67-es buszhoz lenne az Örs felé kapcsolat.

Madárdomb vasútállomásnál a villamos egy aluljáróban keresztezné a 120a-t (itt lenne a megállóhely), majd továbbhaladna, de ez már egy következő bejegyzés.

 

Szerintem ezekkel a fejlesztésekkel sokkal hatékonyabbá és kedveltebbé lehetne tenni Kelet-Pesten a kötöttpályás közlekedést, és biztos, hogy nem lennének kihasználatlanok az új vonalak.

Ha tetszett, amit írtam, nyugodtan lájkolj, és kövest be a blogot. A komment szekció sem kell, hogy üres legyen. :)

Villanyos

A bejegyzés trackback címe:

https://villanos.blog.hu/api/trackback/id/tr6316510508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása