Villanyos

Villanyos

Mi legyen a csömöri HÉV-vel?

2021. április 20. - közlekedés magyarországon

Mostanában elég gyakori téma a HÉV-ek felújítása és meghosszabbítása, (5-ös metró, M2-H8 projektek). Általában a beruházások leírásánál mindig a H6-os vonalat tekintik a "kitaszítottnak és kihasználatlannak, aminek fejlesztésével több mint 100% utasnövekedés érhető el", de van egy másik HÉV-vonalunk, amelynek önálló szakasza szintén büszkélkedhetne ilyennel. Ez pedig nem más, mint a H9-es vonal, amely az Örs vezér terét köti össze Csömörrel.

csomor_allomas.jpg

Indulásra várakozó HÉV-szerelvény Csömörön. A látvány nem éppen XXI. századi...

A H9-es vonal utasforgalma eltörpül a "nagytestvér", a H8-as mellett, ezért általában a nagyobb projektekben csak kissé említik meg, holott egy majdnem 10 000 fős települést köt össze a fővárossal. De nincs min csodálkozni, az egész napi 30 perces követési idő, a rémes állapotú egyvágányú pálya, és a viszonylag rossz elhelyezkedésű megállóhelyek miatt van ez az egész. Pedig ki lehetne aknázni a H9-es vonalban rejlő lehetőséget, ezt vizsgáljuk ebben a posztban.

1. Az első szakasz (Cinkota - Csömör)

Ez a ma is utasforgalomra használt szakasz. A pálya egyvágányú, kitérési lehetőség nincsen. Jelenleg ez a szakasz nem bonyolít nagy forgalmat, pedig a nagyszabású lakópark-építkezések (Csabaliget, Majorszegiliget) lakosai járhatnának HÉV-vel is a belvárosba. Ehhez azonban a teljes felújításon kívül a megállók áthelyezésére is szükség van.

Cinkota alsó: Nem túl kihasznált, hiszen szinte a semmi közepén fekszik, nincs a közelben egy BKK-járat sem. Viszont ha megszűnne, akkor az itt lévő lakóparkból a legközelebbi BKK-megállóhoz való eljutás (Műkő utca, 92 & 92A) több, mint 400 m-nyi gyaloglást igényelne, ami nem túl emberbarát.

Árpádföld: Régen a vonalon itt volt a kitérési lehetőség, a sűrűbb követés érdekében ezt vissza kellene építeni, illetve a megállóhelyet át kellene helyezni a Budapesti út keresztezéséhez, a lakóparkokhoz. A BKK-kapcsolat biztosítása érdekében a 31-es busz végállomását ide át lehetne helyezni, illetve P+R és B+R parkolót kiépíteni a még beépítetlen területeken. 

Szabadságtelep: Maradna az egyvágányos jelleg, de a peron átkerülne a (Csömör felé nézve) bal oldalra, így a jobban lakott rész felé nem kell keresztezni a HÉV-et. P+R parkoló kiépítése javasolt a Csöbör utca mellett, ahová egy új kijárat vezetne a megállóhelyről.

Csömör: A HÉV-állomás megmaradna, a személyforgalom a mai átmenő fővágányt, illetve az állomás előtt elhaladó vágányt használná, valamint üzemi célra a 3. vágány is megmaradna. Az állomás előtti téren P+R és B+R parkoló kialakítható, illetve egy buszfordulót is célszerű megépíteni a 419-es, 449-es buszjáratok és a HÉV közötti kényelmes átszállás biztosításáért. 

2. Hátsó kavicsbányai szárnyvonal

Egykoron a HÉV Csömör után is közlekedett, sőt, a megnyitástól (1887) egészen 1911-ig ez volt a főirány. A hátsó kavicsbányai vonal jelentősége abban rejlik, hogy közvetlen kötöttpályás kapcsolatot biztosít Csömör és a kistarcsai kórház, valamint a bevásárlóközpont között. Ezt a vonalat is célszerű felújítani, illetve újra kihúzni a felsővezetéket a hálózati egységesség érdekében.

Hőstelep megállóhely: A megállóra Csömör hátsó része és az új lakóterületek hatékonyabb kiszolgálása miatt van szükség, hiszen jelenleg erre a területre busz sem tér be, pedig sokan élnek itt.

Természetesen minden állomáson magasperonokat, jegykiadó automatákat és esőbeállót kell telepíteni, Csömörön ajánlott az állomásépület felújítása, illetve Árpádföldön sem lenne hülyeség egy várótermet létesíteni.

3. Menetrendi szerkezet, járatok

A jelenlegi egész nap 30 perces követést sürgősen fel kell számolni, ilyen formában a HÉV versenyképtelen az autóbuszokkal szemben. A kavicsbányai szárnyvonalon a már 2019-ben alkalmazott, Csömör - Kerepes útvonalú járatokat érdemes közlekedtetni, csak villamos motorvonatokkal.

  • H9: Örs vezér tere - Csömör (csúcsidőben 10, átlagosan 12 percenként)
  • H9K: Csömör - Kerepes (egész nap 15 percenként)

Továbbá érdemes lenne elgondolkozni közvetlen Örs vezér tere - Cinkota - Csömör - Kerepes (- Gödöllő) közvetlen HÉV-járatok beindításán is.

4. Buszhálózati átszervezések:

  • 31-es járat: útvonala nagyrészben megmaradna, de a Bekecs utca helyett az Árpádföldi úton közlekedne, végállomása pedig Szabadságtelep HÉV-állomáshoz kerülne át. Ritkítható egész nap 15 perces követésre.
  • 931-es járat: útvonala a 31-essel megegyezően változna, a végállomás ebben az esetben is a HÉV-állomáshoz kerülne.
  • 273-as járat: új, a HÉV-vonalra ráhordó autóbuszjárat, amely a majorszegiligeti végállomástól indulva az Árpádföldi út - Budapesti út útvonalon éri el a Felsőmalom utcai végállomást, ahol csatlakozik az Ostoros úti buszjáratokhoz. Ún. telebusz rendszerben, igény alapján működne.
  • 419-es busz: a Budapest - Csömör járatok egész nap 30 percesre ritkíthatóak, azonban Csömörön belül egész nap 15 perces követésre van szükség, hogy a Laky park - HÉV-állomás útvonalon járó autóbuszok csatlakozást biztosítsanak az Örs vezér tere, ill. Kerepes felé közlekedő szerelvényekre.

Véleményem szerint a H9-es HÉV fejlesztésével Csömör és az árpádföldi régió jobban bekapcsolódhat Budapest vérkeringésébe, és a kis mellékvonalból egy erős, nagy utasforgalmú szárnyvonal jöhetne létre.

Villanyos

A bejegyzés trackback címe:

https://villanos.blog.hu/api/trackback/id/tr10016507160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása