A (talán) legendás Pécs - Bátaszék vasútvonal. A vonal, ami talán a trianoni Magyarország legkanyargósabb vonala volt, a vonal, amelyet 3 szakaszban zártak be (1997, 2003, 2009) és a vonal, amelynek maradványai még körülbelül 23 év után is ott rozsdásodnak a gyom alatt.
A hatvannégyes az egyik kedvenc magyarországi vonalam, elsősorban az elhelyezkedése miatt. Ez a vonal biztosította Pécs és a bajai Duna-híd közvetlen összeköttetését, amely harántirányú kapcsolatok tekintetében tökéletes volt. Ezt az ún. Délkör-vonatok (Szeged - Kiskunfélegyháza - Kiskunhalas - Baja - Bátaszék - Pécs) hosszú ideig ki is használták, ámde ezek már régóta nem közlekednek, és a vonal is elsorvadt.
Azóta készültek tervek a 64-es újraindítására és felújítására, és ebből a sorból én sem maradtam ki. Vágjunk bele!
Van értelme újjáépíteni?
Van bizony. Mint leírtam, a vasútvonal újjáépítése jelentősen megerősítené Pécs keleti irányú vasúti kapcsolatait, és rengeteg hálózatfejlesztési lehetőséget nyitna meg (pl. a bajai InterRégiók meghosszabbítása Pécsig, vagy Sellyéig). Alternatív útvonalként is lehetne használni a Bátaszék - Dombóvár alsó - Gyékényes vonal helyett, illetve Pécsváradig vagy azon is túl jelentős elővárosi forgalmat is bonyolíthatna le.
Azonban ehhez a vonal régi formája nem megfelelő. Az ide-oda kanyargós szakaszt mindenképp új nyomvonalra kell helyezni a gyorsabb haladás és ezáltal rövidebb menetidő érdekében. Lássuk hát a terveimet.
1. Pécs - Hird, a szűkebb elővárosi szakasz
Pécs és Pécs-Külváros között a 64-es a régi nyomvonalán haladna a 65-össel párhuzamosan. Mivel a kanyargós, HÉV-szerű nyomvonal nagy sebességnél nem működne, és a vonal környéke jelentősen be van épülve, ezért Pécs-Külváros után az egyetlen megoldás az alagút. Mivel a vasútvonal Pécsváradig a 6-os úttal párhuzamosan fut, ezért az út alatt az alagút kéregvezetésben viszonylag olcsón és egyszerűen megvalósítható.
A megállók elhelyezkedését is újra kell gondolni. A 3 régi megállót (Pécs-Gyárváros, Pécsújhegy, Pécs felső) egy megállóba sűrítettem be, ami viszont nagyon jó helyen lenne. Ez pedig a 66-os és 6-os utak kereszteződése, ahol a pécsi autóbusz-állomás található. Itt helyezkedne el Pécs-Meszes megállóhely, kéreg alatt, szélsőperonos kivitellel. Innen közvetlenül át lehetne szállni a Volán járataira, ami elővárosi forgalomban rendkívül hasznos.
A sínpár ezután továbbra is a 6-os út alatt haladna, majd az Eperfás út és Danitz puszta buszmegállóhelyek között jönne újra a felszínre, (Szekszárd felé nézve) az út jobb oldalán. A hajdani Pécs-Vasas állomás alatt, a 6-os út mentén lenne Murom megállóhely, ami egy opcionális állomás lenne (tehát nem biztos, hogy megépülne, ezért van a térképen sárga csíkkal).
Ezután a sínek átmennének a 6-os út alatt, és egy kis S-kanyarral befutnának Hird állomásra. Hird háromvágányos állomás lenne, egy közép- és egy szélsőperonnal.
2. Hird - Pécsvárad, a távolabbi elővárosi szakasz
Hird után a sínek nyílegyenesen haladnának, majd egy tág ívvel érnék el az egykori Hosszúhetény megállóhelyet. Hosszúhetény megállója a községtől való nagy távolsága miatt nem nyílna újra, megszűnne, a települést busz szolgálná ki.
A köztes megállók közül csak Dombay-tó maradna meg az üdülőtelep közepén való fekvése miatt. Egy egyszerű, nyíltvonali megállóhelyként épülne meg, és mivel nagyjából ívben van, ezért középperonnal épülne meg (hasonlóan Aranyvölgyhöz a kettesen). Ezután a vonal körülbelül a régi nyomvonalon haladna, csak kitágított ívekkel, és így érné el Pécsváradot.
Pécsvárad lenne az elővárosi vonatok (távlati név: S640) végállomása, valamint az elővárosi szakasz határa. Négyvágányos állomásként épülne meg, 1 középperonnal az állomásépület előtt.
3. Pécsvárad - Bátaszék, az elővárosok után
Ezen a szakaszon lenne a legtöbb nyomvonal-korrekció. Pécsvárad és Nagypall között ívtágításon kívül a hajtűkanyar levágása történne meg, Nagypall megállója pedig szélsőperonnal épülne ki. Nagypall és Feked között a domborzat megköveteli 2 alagút kiásását, valamint az 5606-os utat is keresztezni kell, hogy Fekednél közelebb legyen a faluhoz a vasútállomás.
Feked szintén megállóhelyként épülne ki, viszont középperonnal. A 64-es ezután megint keresztezné az 5606-os utat, és 1 alagút után futna be Véméndre. Véméndnél az állomás Hirdhez hasonlóan háromvágányos lenne.
Véménd és Bátaszék között történne a legnagyobb nyomvonal-korrekció. A vonal nem érintené Palotabozsokot, hanem helyette Véménd után az M6-os autópályával párhuzamosan (tehát 4 alagúttal) haladna végig Bátaszékre. Természetesen a palotabozsoki útvonal opcióként szóba jöhet.
Hogy épüljön ki a vonal?
Mindenképpen villamosítva kéne megcsinálni, viszont először csak 1 vágánnyal, de úgy, hogy két vágánynak csinálnak alépítményt. Ezt azért kéne így, mivel először a vonal nagyon nagy forgalmat nem bonyolítana. Egyvágányú közlekedés esetén Fekedet 2 vágánnyal kell kiépíteni a könnyebb kitérés érdekében. Továbbá, hogyha a 64-est villamosítva építjük ki, mellékprojektként a 154-es vonal fölé (Kiskunhalas - Baja - Bátaszék) is ki kéne húzni a drótot, hogy a hálózati kapcsolatok megfelelőek legyenek.
Végszó
Bár a projekt nem lenne túl olcsó, de szerintem a vonal kivételes elhelyezkedése, fontos tranzitszerepe és Pécs elővárosi forgalma miatt megtérülhet. Továbbá a hatvannégyes újbóli kiépítése szerintem jelentősen elősegítené a környék fejlődését, és ösztönözhetne további hasonló beruházásokra is.
Ha tetszett, amit olvastál, nyugodtan nyomj egy lájkot, ha pedig megtetszett, amit csinálok, akkor nyugodtan kövesd be a blogot. Február 20. környékén pedig jövök a következő poszttal! :)
Villanyos