Villanyos

Villanyos

Zalaegerszeg új főpályaudvara

2021. március 04. - közlekedés magyarországon

Ebben a posztban kicsit kiszakadnék a szokásos vasútbemutatós terveimtől, és egy kicsit mással foglalkoznék. Tudom, hogy ez a projekt kb. lehetetlen, mert a vonalat 10 éve építették meg, és 20 éven belül a MÁV nem fog semmit csinálni, de azért megosztom, mert szerintem hasznos lehetne.

Zalaegerszegen jelenleg 2 vasútállomással rendelkezik (Andráshidát nem számoltam ide). Ezek közül az egyik Zalaegerszeg főpályaudvara, ahol a 25-ös és 23-as vasútvonalak találkoznak. A másik Zalaegerszeg-Ola megállóhely, amely 2009-ben új helyre került, és felújították. Mi most a főpályaudvarral foglalkozunk.

A zalaegerszegi nagyállomás helyzete jelenleg pocsék. Hasonlóan Eger nagyállomásához, ez is egyfajta fejpályaudvar, azzal a különbséggel, hogy felfele van tovább, a 23-as vonalon. De ez azon a tényen nem változtat, hogy a 25-ös vonalon haladó gyorsvonatok ill. nemzetközi vonatok (pl. Citadella) 10-15 perceket dobnak ki az ablakon irányváltással és mozdonycseréléssel. Az egyetlen dolog, ami miatt a főpályaudvar nem szűnt meg, az az, hogy viszonylag jó helyen található, valamint megszűnés esetén a 23-as vonal vonatainak végállomást kellene találni. 

Azonban ezek nem megoldhatatlan problémák, és az átmenő jelleg tényleges kialakítására pedig ott egy módszer, ami már rég megvan, de a lehetőségét nem aknázták ki teljesen.

Ez a valami pedig a zalaegerszegi deltavágány, ami 2009 körül épült azért, hogy a tehervonatok elkerülhessék az irányváltást a főpályaudvaron. Sajnos a személyvonatoknak ezt a lehetőséget nem adták meg, mivel Zalaegerszeg-Ola megállóhely "nem méltó IC vonatokhoz", meg a legtöbb gyorsvonat úgyis Zalaegerszegig közlekedett, hiszen ez volt az utolsó nagyobb város a 25-ös vonalon. Pedig meg lehetne csinálni, íme.

Zalaegerszeg-Ola megállóhelyet mindenképpen át kellene építeni egy többvágányos vasútállomássá (aluljárókkal), hogy teljesen betölthesse szerepét új főpályaudvarként. Mivel a fő vonatok itt álnának meg, az állomást szükséges simán Zalaegerszegre átkeresztelni. A vágánygeometriát az alábbi ábra szemlélteti:

ola_atepites.png

 A piros téglalapok a peronok, a bordók az aluljáróba vezető lépcsők. Jobb oldalt a 25-ös vonal címén a mai deltavágány, a 23-as pedig a mai 25-ös Zalaegerszegre bevezető vágánya. Balra a 25-ös Andráshida felé.

A buszpályaudvar?

Igen, a mai fő vasútállomás mellett található a helyi buszjáratok egyik nagy végállomása. Azt nem akarom, hogy az összes busz az új állomástól induljon, de pl. a járatok 1/3-át érdemes lenne ide átirányítani. Az új buszállomásnak és parkolónak pedig bőven lenne hely a Belső Elkerülő utca - vasútvonal - sportcentrumi bekötő út által bezárt 6,9 hektáros háromszögben.

ola_parkolo.png

Természetesen ehhez a mai sportcentrumi bekötő utat át kellene építeni egy rendes, 2x1 sávos lebetonozott úttá, valamint kamerával őrzött parkolót kellene kialakítani, és egy 3 kocsiállásos buszvégállomás is jól jönne.

A régi állomás? Menetrendi szerkezet?

A régi zalaegerszegi nagyállomáson nem változna semmi, azzal a különbséggel, hogy mostantól Zalaegerszeg külső néven működne, és InterCity forgalmát elveszítené (azok az új állomáson keresztül Zalalövőig közlekednének). A 23-as vonal vonatai a delta egyik ágán keresztül az új főpályaudvarig közlekednének, és a mai Zalaegerszeg - Hodoš és Zalaegerszeg - Rédics vonatok összevonva Hodoš - Rédics viszonylatban járnának.

A nemzetközi InterCity-k pedig mostantól a deltavágányon át közlekednének, így nem kellene irányt váltogatni és időt pazarolni ezzel. Ráadásul indulhatnának Celldömölk - Hodoš személyvonatok is, és a 25-ös vonal legújabb része is teljes értékű személyvonati kiszolgálást kaphatna (legalább 10 pár vonattal).

Egyszóval: win-win-win szituáció.

A következő poszt hétvégén érkezik a 60-as vonallal!

Villanyos

 

A bejegyzés trackback címe:

https://villanos.blog.hu/api/trackback/id/tr416449386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása